iksteunmalawi.reismee.nl

De safari en het weeshuis

Dat was lang geleden! Sorry, we hebben het erg naar ons zin gehad op de Safari en hebben het afgelopen week erg druk gehad :-).

Allereerst de safari; wat een prachtige ervaring was dat. Het was werkelijk het mooiste wat ik (Anouk), oftewel we, ooit hebben gezien en meegemaakt. Ik zal in het kort een update geven. Op donderdagochtend om 7 uur zijn we naar het restaurant en het boekingskantoor van Kiboko gegaan. Daar sloten 2 andere reizigers, een Amerikaanse moeder en dochter, zich bij ons aan. Rond 8 uur zijn we in een grote jeep richting Zambia gegaan. Bij de grens moesten we een nieuw visum voor Zambia kopen. Dit ging boven onze verwachtingen allemaal erg snel. In Zambia keken we onze ogen uit, wat een andere omgeving was dit! We reden door heel veel arme dorpjes, door de bergen, door grotere dorpen. Rond 2 uur zijn we aangekomen op het park. Wat. Een. Schitterend. Park. Ik kan niks anders zeggen. Je keek vanuit het hele park uit op de rivier, waar hippo's (nijlpaarden) en krokodillen de gehele dag lagen te zonnen. Nadat we onze tent op orde hadden gemaakt (met welgeteld de 3 kledingstukken die we meehadden) zijn we al vrij snel aan het zwembad gaan liggen. Het was erg warm in Zambia, wat vergeleken bij de 20 graden hier in Malawi echt wel even lekker was! Aan het zwembad waren wij al zeer enthousiast bij de paar apen die langskwamen, dus je kan wel raden hoe wij reageerden toen er opeens een gehele olifantenfamilie langskwam wandelen.Hoe bizar, gewoon op 3 meter afstand.

Hierna hebben we uitgebreid gedouchet en hebben we om 8 uur met zijn allen avond gegeten. Wederom naast de rivier. Na onze eerste nacht, warden we de volgende dag (vrijdag) om 5 uur s’ ochtends gewekt met een heuse ‘ wake-up call’. De guards die je ‘s nachts begeleidden naar de wc (want ja, er liepen ‘s nachts gewoon dieren over het park dus je mocht niet in je eentje over het park), maakten je wakker. Dit deden ze overigens gewoon door hard ‘ goodmorning’ te roepen hoor

Laughing
De guards waren 's nachts ook echt nodig, het is een paar keer gebeurd dat er een olifant of een hippo op het park liep. Om 6 uur zijn we op pad gegaan voor onze eerste drive. Wat een ervaring! Giraffen, olifanten, zebra’s, herten, antilopen en een heleboel vogels gezien. Heel gaaf! Terug in het kamp zijn we weer aan het zwembad gaan liggen. Om half 12 hebben we geluncht en daarna zijn we weer naar het zwembad vertrokken. Om half 4 kregen we een afternoon tea (met popcorn!), en om 4 uur gingen we op pad voor onze ‘ night drive’ . De eerste 2 uur, van 4 tot 6, hebben we met daglicht rondgereden. Hier hebben we ook onze eerste luipaard gezien! Heel spannend, want deze dieren kom je niet heel vaak voor. Om 6 uur werd het donker dus gingen we verder met een groot spotlicht. Hiermee gingen we roofdieren spotten, die ‘ s nachts op zoek gaan naar eten. Afgezien van de hyena’s, hebben we niet veel dieren gezien. Om 8 uur waren we in het kamp, hebben we snel gegeten en zijn we heel snel naar bed gegaan. Ik heb in de tussentijd een van de guards ‘ goedemorgen’ en ‘ slaaplekker’ aangeleerd, want het is toch veel leuker om in het Nederlands te gaan slapen en wakker te worden?!

De volgende dag zag de dag er eigenlijk weer hetzelfde uit. Vroeg eruit, ontbijten, een drive, naar het zwembad, eten, naar het zwembad, afternoon tea en een drive. De laatste drive was echt de meest leukste, gaafste en spannendste van deze hele 4 dagen. Tijdens onze eerste nightdrive hoorden we al dat iemand leeuwen had gezien, maar we hadden ze niet gezien. Tijdens deze tweede nightdrive hoorden we dit bericht weer. We hebben lang gezocht, maar met geluk! Op een gegeven moment vonden we 4 leeuwinnen. We hebben de auto op een afstandje geparkeerd, maar uiteindelijk kwamen de leeuwen naar onze auto toe om deze vervolgens kopjes te gaan geven. Je kan wel even voorstellen dat dit be-hoor-lijk spannend was. Hierna gingen de leeuwen precies voor de auto liggen. We hadden gelukkig wel een goed uitzicht voor de foto’s. Hierna hebben we ook nog een luipaard gezien, dus onze dag kon niet meer stuk. De volgende dag zijn we om 7 uur weer vertrokken richting Malawi.

Al met al was het echt een onwijs mooi, leuk, spannend en heerlijk weekendje. Het mooiste wat we ooit hebben meegemaakt!

Op maandag begonnen we weer op ons project, en dit was ook de eerste dag dat we naar het weeshuis zouden gaan. Dit was de eerste dag van de ‘ special week’ , die speciaal voor ons werd georganiseerd. De vrijdag daarvoor was de school namelijk dicht gegaan (voor vakantie), maar voor ons blijft de school nog 1,5 week open. De school gaat dan om 12 uur dicht, en wij wilden s’ middags niet stil zitten. Doingoood heeft voor ons geregeld dat wij s’ middags naar een weeshuis in de buurt mogen. We waren van plan om met de kinderen sport en spelactiviteiten te doen, maar er waren helaas maar 6 kinderen. Na overleg hebben we besloten om in de ochtend al naar het weeshuis te gaan. Ik (Anouk) werd hier zelf enorm blij van. Ik kan mijn draai op de school nog steeds niet echt goed vinden, ik vond de kleuters het leukst maar deze zijn helaas echt vrij. Op het weeshuis lopen 40 droppies van onder de 5 jaar rond, dus ik kan mijn geluk niet op. We hebben maandag met ze gespeeld, gelachen en gedanst. Heel fijn! Gisteren waren er iets meer kinderen. We hebben de kinderen geschminkt, spelletjes gespeeld, gevoetbald etc. Het was al met aan een leuke ochtend. Hierna zijn we weer naar het weeshuis gegaan. We hebben de kinderen hier ook geschminkt, wat ze echt onwijs leuk vonden! Na het schminken zijn ze in ‘ bad’ gegaan, hebben we ze afgedroogd en aangekleed en zijn ze naar bed gegaan. Wij zijn weggegaan en nog even naar de markt gegaan, waar we tegenwoordig elke dag komen. Oeps

Innocent

Vandaag heeft Mylene een Engels les gegeven wat heel goed ging. Ze heeft de woorden over de stad (bakery, left, right) aangeleerd. De kinderen hebben memory gespeeld en daarna werd een leerling geblindoekt, en moest een andere leerling de geblindoekte leerling naar de juiste winkel sturen. Heel grappig om te zien. We hebben hierna armbandjes/kettingen gemaakt met wat wol en strijkkralen. Heel makkelijk, maar de kinderen waren echt muis- en muisstil aan het werk. Ze vonden het zo leuk! Tot slot hebben we nog wat spelletjes gedaan. Vanmiddag waren we weer in het weeshuis. We wilden met de kinderen gaan kleuren. maar ze kregen al net eten. De kinderen eten hier vaak sima. Wij hebben dit voor het eerst gegeten. Het viel mee, maar of het nou echt lekker was…

Smile

Voor nu ben ik erg moe. Het waren behoorlijk heftige weken, door alles wat je ziet en door alles wat je mee maakt. Ook het feit dat ik mijn draai niet kon vinden op het project verdubbelde dat gevoel. Gelukkig gaan we nu s’ middags (en ik misschien eerder) naar het weeshuis en dat maakt me echt enorm blij. De kleine dingen die je doet waardoor de kinderen zo ontzettend blij worden, maakt ons ook blij!

Tot snel! We gaan al 8 dagen naar huis, dus de tijd is echt voorbij gevlogen. Kijk trouwens vooral even bij de fotoalbums op dit blog, we (sorry, het thuisfront haha) zetten vaak foto's erop die wij ze hebben gewhatsappt.

Marjo

Leuk zeg jullie maken veel mee en spannend ook!

Hanny van Meggelen

Wat een prachtige verhalen! Jullie maken hele mooie dingen mee.
Ik kan me sommige dingen wel een klein beetje voorstellen omdat ik zelf 2 jaar geleden in Zambia was voor vrijwilligerswerk.
Dit zijn ervaringen om nooit te vergeten! Goede tijd verder.
Hartelijke groeten.

Eveline

Hoi lieve meiden!! Mooi allemaal zeg, en ook hoe jullie t beschrijven...of ik er toch een heeeel klein beetje bij ben. Trots op jullie!! Xxx

Elsbeth

Ha meiden,
Wat gaaf dat jullie de safari toer naar Zambia hebben gedaan. Herken jullie belevenissen, heb de trip drie jaar geleden ook mogen doen.

Geniet van jullie laatste weekje daar,
Groet,
Elsbeth