iksteunmalawi.reismee.nl

We did it!

Het is alweer een paar dagen geleden dat we iets geplaatst hebben. Dat komt doordat we het heeeeeel erg druk hebben gehad. Ook worden de foto's via onze ouders geplaatst, omdat het met ons internet erg lastig gaat. Zo kunnen jullie toch een beetje met ons meekijken.

Afgelopen zaterdag hebben wij de Nkhoma Mountain beklommen. Ja echt beklommen! Deze berg is ongeveer 1190 m hoog en wij hebben totaal 6 km gelopen/geklommen. Er werd gezegd dat we halverwege een huisje tegen zouden komen. Het duurde alleen voor ons gevoel erg lang voordat dit huisje in zicht was. Na 5 keer stoppen om foto's te maken (en uit te rusten) kwam eindelijk het huisje in zicht. Anouk zag het op dit punt even niet meer zitten. Het was een helse tocht en ze dacht dat ze nooooooiiit boven zou komen. Om even uit te rusten hebben we hier even wat gegeten, gedronken en van het uitzicht genoten.

Tot nu toe was het vooral veel lopen, maar wel vrij stijl omhoog (dachten we). Als je naar de foto kijkt kan je het stijle stuk zien. Dat zit namelijk tussen die twee grote bergen in (ja echt ertussen). Toen we weer verder gingen werd het pas echt stijl. Er waren mega grote keien waar we op moesten klimmen. Soms moesten we zelfs opgetild worden door onze gids. Het was ook best wel frustrerend dat hij maar niet moe leek te worden, terwijl wij met zijn zessen hijgend en kreunend die berg op klommen. Maar na twee uur hard werken kwamen we uitgeput op de top van de berg. Het uitzicht was zo prachtig dat je al het harde werken en de vermoeiende klim bijna zou vergeten.

Hier hebben we zoveel foto's gemaakt van de omgeving en natuurlijk van elkaar dat het op een fotoshoot ging lijken. Tijdens het maken van deze foto's hebben we een nieuwe vriend gemaakt. Doggie (spreek uit Dodge) liep ook gezellig met ons naar beneden. Na weer 1,5 uur lopen, vallen en glijden op uw poep over gladde stenen (uitspraak van de Belgische vrijwilligers) kwamen we ein-de-lijk weer bij de auto. We waren helemaal kapot, maar het was wel alles waard. Een ervaring om nooit te vergeten!

Maandag zijn we weer op ons project geweest en hebben we met de parachute gespeeld bij de kleuters. Dit vonden ze echt heel erg leuk en er kwamen zelf 'grote' kinderen vragen of ze mee mochten doen. Het valt ons op dat de kinderen hier zo snel tevreden en blij zijn. Van allle kleine activiteiten die je doet worden de kinderen blij.

Vandaag hebben we met flashcards gespeeld in Standard 4. We hebben in groepjes memory gespeeld met de kaartjes. Ik (Mylène) heeft deze activiteit aan de kinderen uitgelegd en bij het spelen van de spellen heeft Anouk geholpen bij een groepje. De kinderen bleven het spel spelen en vonden het echt heel erg leuk! Ze hebben zelfs gevraagd of ze nog vaker zo'n spelletje mogen spelen.

's Middags hebben we met een van de juffen en een aantal kinderen Malawiaanse spelletjes gespeeld. Anouk vond het spel 500 erg leuk en dat kon ze ook erg goed. Het is erg lastig uit te leggen maar het is een erg leuk spel! Later hebben we een liedje met de kinderen gezongen met handenklap. Ookal was het in het Nederlands ook hier waren ze ontzettend enthousiast over.

Anouk en ik zijn ook vaste klant op de craft market in Lilongwe. Daar kan je zoveel leuke spullen kopen en de mensen zijn heel aardig. Anouk maakt soms een beetje ruzie, maar krijgt wel altijd de beste prijs en gratis spullen. Ik koop ook erg veel, maak geen ruzie en krijg niets gratis:( Dit is dus nog een doel de komende weken!

Het is erg leuk dat de kinderen en de leraren ons ook dingen uit hun cultuur willen leren. Bijvoorbeeld de spellen en de woorden uit het Chichewa die ze ons leren.

Wat betreft het water en de stroom hier valt het tot nu toe nog mee. De stroom is nooit langer dan een dag weg, maar kan wel op hele onhandige momenten uitvallen (bijvoorbeeld als je wilt koken). Het water valt vaker weg, waardoor we niet kunnen douchen, onze kleding kunnen wassen of de afwas kunnen doen. We hebben wel jerrycans die we kunnen gebruiken in noodgevallen.

Morgen gaan we weer naar ons project en vanaf donderdag tot zondag gaan we naar Zambia! Tijdens onze safari hebben we geen internet, bereik of iets dergelijks dus jullie horen daarna pas weer iets van ons. See you then!

Hanny

Weer heel wat beleefd goed bezig en leuk dat de kinderen zo leergierig zijn en naar Zambia zou zeggen geniet ze ogen denk ik tekort wat je allemaal ziet groetjes

Jori

Jullie hebben een vermoeiende tocht gemaakt. Wat een mooi uitzicht!
Heel leuk dat de kinderen jullie spellen en initiatieven zo leuk vinden en dat ze met zo weinig al tevreden en blij zijn.
Heel veel plezier tijdens de safari en geniet van al het moois wat jullie gaan zien!
Ben nu al benieuwd naar de foto's die jullie gaan maken.
Geniet ervan meiden!
Liefs Rinus en Jori

Kitty van Buren

Zo ontzettend leuk om te lezen! Ze zijn inderdaad al heel snel blij met iets heel kleins (kun je nagaan hoe weinig ze eigenlijk hebben). Zo gaf ik in 2010 een sticker aan een 19-jarige jongen, zijn reactie was onbeschrijflijk en staat nog steeds op mijn netvlies. :-) Geniet ervan, dames. Dit zijn zulke mooie ervaringen die je nooit zult vergeten. En veel plezier in Zambia!

Rika

Wat is het ontzettend leuk om jullie zo te kunnen volgen. Wat is het mooi om mensen op zo'n makkelijke manier zo blij te maken daar wordt je zelf ook vrolijk van. Geniet van Zambia veel plezier daar.

Elsbeth

Wat fijn weer een bericht te lezen! Geniet van jullie toer naar Zambia, onderweg camera bij de hand, er is zoveel moois te zien!

Lieve groet vanaf de Pabo,
Elsbeth

Krijnie

Wat is het leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Wat een geweldige en bijzondere dingen maken jullie mee. En wat genieten ook de kinderen van jullie met alle nieuwe spelletjes en versjes enz...Ga zo door hoor.

Lieve groetjes
Krijnie en Meeuwis

Cor en Eveline

Fijn om het enthousiasme tussen de regels door te lezen en dat er ook ruimte is voor ontspanning. Ziet er gezellig uit zo met z'n allen! Geniet in Zambia en tot gauw horens!
Dikke kus van ons.

Lien

Hoi Anouk en Mylene.
Zit vanavond voor het eerst op jullie site. Je weet het he Anouk. Ik en computers ha ha. Niet de snelste dus.
Super leuk om al jullie belevenissen te lezen en de foto's te zien. Succes in Zambia en tot daarna.
Lieve groetjes Lien.

Marjo

Leuk dat het allemaal zo goed gaat dames, en lief dat jullie je zo inzetten voor de kids daar die met blije bekkies meedoen, fantastisch. Liefs van Marjo

Auke Hamstra

Hoi Anouk en Mylene,

gaaf om te lezen van jullie ontmoetingen en avonturen daar.
wens jullie veel plezier en zegen voor jullie en de kinderen en begeleiders daar.
met hartelijke groet,

Auke

Inger

Heel vet hoor meiden!!!
Super mooie foto's (ook van de safari) ????
X

Doingoood